Παρασκευή, 28 Δεκεμβρίου 2012

Σεκανς 2 σκηνη 4α ( Σκηνη ΞΙΦΟΜΑΧΙΑΣ Α' )

ΔΕΙΓΜΑ ΠΡΩΤΟΝ απο την "ΚΟΠΙΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ" της Σεκανς 2 σκηνη 4α ( Σκηνη ΞΙΦΟΜΑΧΙΑΣ Α' ) με τους Αργυρώ Μουστακα Βρεττου και Ανδρέα Παναγοπουλο




ΔΕΙΓΜΑ ΔΕΥΤΕΡΟΝ απο την "ΚΟΠΙΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ" της Σεκανς 2 σκηνη 4α ( Σκηνη ΞΙΦΟΜΑΧΙΑΣ Α' ) με τους Αργυρώ Μουστακα Βρεττου και Ανδρέα Παναγοπουλο

Μπιλ Μπιλιγκσλι το πραγματικό πρόσωπο πίσω απο τον ρόλο του Αχιλλέα Δωδεκάτου

Πισω από τον ρολο του Αχιλλέα Δωδεκάτου κρύβεται ο Γουιλιαμ Μπι Μπίλιγκσλι ή Μπίλ Μπιλιγκσλι. Γεννήθηκε στις 26 Αυγουστου του 1943 στην Τζώρτζια. Απ'οτι φαινεται προσπάθησε να σπουδάσει Ιστορια και Φιλοσοφια αλλα καθαρα για λογους βιοπορισμου το 1961 βρέθηκε να υπηρετεί στην αμερικανικη βαση της Τουρκιας μέχρι και τον Φεβρουαριο του 1963 οπου και πηρε μετάθεση για την Αμερικανικη Βαση της Ελλάδας. Δυο χρόνια μετά θα δουλεψει επίσημα ως Ντισκ Τζοκε'ι' στο AFRS που η νεολαια της εποχης γνωριζε ως " Αμερικανικος σταθμος" και που ηταν μαζι με καποιες ερασιτεχνικες προσπαθειες "ραδιοπειρατων¨" ο μονος τροπος να ακουσεις μουσικη ροκ&ρολλ απο το ραδιοφωνο. Ο Μπ. Μπιλιγκσλι θα αντικαταστησει σε ηλικια 22 χρονων τον Ρικ Κροφωρντ στην πολυ διαδεδομενη ραδιοφωνικη εκπομπη " Τιν Μπιτ ", συγκεκριμενα στις 31 Αυγούστου και ημέρα Τρίτη του 1965. Παντρευτηκε μάλιστα εδώ στην Ελλαδα τον Ιανουαριο του 1964 την Τζαν που είχε καταγωγή από την Βεντούρα της Καλιφορνια. Στην Ελλαδα μαλιστα γεννηθηκε και η κορη τους Κέλλυ. Η μεταθεση του στην Ελλάδα έληγε τον Φεβρουάριο του 1967. Ο Μπιλ Μπιλιγκσλι αγαπούσε την Ελλάδα για τον ωραιο κλιμα τις μικρες αποστασεις που του θυμιζαν την μικρη πολη που μεγάλωσε αλλα και για την νυκτερινη της ζωη. Καπως ετσι φαινεται πως γνωρισε τους μυστικούς σεναριογράφους ενα-δυο μηνες μετα 
 Ισως διατηρουσε φιλικές σχέσεις εκτός από την μυστική παρέα και με την Καρολιν Μαλατρω ( ΜΠΙΜΠΗ ΚΑΡΝΕΖΗ ). Οι μυστικοι σεναριογραφοι ειναι σιγουρο πως μιλησαν για την ιδεα τους στον Μπιλιγκλι στις αρχες του 1966 αφού πρώτα έκαναν αρκετή παρέα. Ο Μπιλιγκλι μέχρι να πιασει δουλεια ως εκφωνητης αρχικα στο ραδιοφωνο αγαπουσε και γνωριζε μοναχα τη μουσικη ροκ&ρολλ ειδικοτερα το ροκαμπιλι. Απεκτησε το παρατσουκλι "ο Γιος του Ελβις" απο του ελληνες φιλους του παρολο που στο μεταξυ οι μουσικες του προτιμησεις ειχαν περασει και σε αλλά ειδη και καλλιτεχνες οπως ο Καουντ Μπεισι που μιλαγε συχνα γι'αυτον, Ραμζη Λουις , Ρει Τσαρλς, Πετουλια Κλαρκ ενω θεωρουσε τους Μπιτλς σαν το καλυτερο συγκροτημα που εμφανιστηκε ποτε.Αγαπουσε τη μουσικη πανω απ'ολα και τη δουλεια του στο ραδιοφωνο που ηθελε να κρατησει για παντα. Του αρεσε επισης και ο αμερικανικος κινηματογραφος κυριως οι ταινιες μυστηριου που εβλεπε μετα μανιας, ενω παρακολουθουσε ακομα και ελληνικο για να εξοικειωθει με τη γλωσσα. Η σεναριογραφοι προτειναν στον Μπιλυ να παιξει στο ρολο του Αχιλλεα "Δωδεκατου" παρουσιαζοντας την υποθεση σαν ταινιας μυστηριου και φαντασιας.

Το μουσικο σημα της εκπομπης "Τιν Μπιτ" μεχρι να αναλαβει ο Μπιλιγκσλι ηταν το ινστρουμενταλ "Memphis" των Ventureshttp://youtu.be/8z1tvWUHfFg .
Ο Μπιλιγκσλι επέλεξε να ανοιγει και να κλεινει την εκπομπη του με το "Guitar Boogie Shuffle" των Virtueshttp://youtu.be/goN6D0mvcD4

Γυρίσματα απο την σκηνή Σεκανς2 σκηνη4α ( Σκηνη Ξιφομαχιας Α' )




















ΤΟΚΟΓΛΥΦΟΣ - ΝΙΚΟΣ ΚΑΖΑΝΤΖΑΚΗΣ




Ο "ΤΟΚΟΓΛΥΦΟΣ " που εμφανίζεται στην ταινία είναι κατά βάση ένα ύποπτο άτομο της Αθηνα'ι'κης Νυχτας του 60 που κυνηγάει τον πρωταγωνιστή Αχιλλέα Δωδεκάτου για απλήρωτα χρέη χαρτοπαιξίας.
Τον βρίσκουμε όμως και στον ύπνο του πρωταγωνιστή και της πρωταγωνιστριας ώς Νικο Καζαντζάκη πλέον οπου θα αποκαλύψει στον Αχιλλεα και την Μπιμπη οταν οι δυο τους θα τον συναντήσουν τελικά ενα μεγάλο μυστικο για τον Ελληνικο κινηματογράφο.

Ο Νικος Καζαντζακης λοιπον εμφανιζεται στο μυστικο σεναριο του Τελη Στεφανη ως κακος τοκογλυφος που δανεισε καποτε στον ελληνικο κινηματογραφο εστω και από σποντα ξενης παραγωγης ενα μυθιστορημα και απο τοτε ζηταει υπερογκους τοκους μην αφήνοντας τον ελληνικο κινηματογραφο να πλουτισει με νεες ιδεες, με νεα ειδη κινηματογραφισης, με αστικη πλοκη, με φαντασια, οπως γινοταν ταυτοχρονα στους κινηματογραφους των περισσοτερων αναπτυγμενων χωρων εκεινη την εποχη.

" Ο Θεος κανει την παραγωγη Ο Σατανάς την σκηνοθεσια Τα σεναρια τα γραφουν οι ανθρωποι "

                                                    O N. Mαθιουδακης στο ρολο του Ν. Καζαντζακη

Ο Θεος κανει την παραγωγη
Ο Σατανάς την σκηνοθεσια
Τα σεναρια τα γραφουν οι ανθρωποι
Και αυτη θα μπορουσε να ειναι η σύνοψη ολοκληρου του μυστικου σεναριου του "ΠΟΙΟΣ ΕΙΝΑΙ ΕΠΙΤΕΛΟΥΣ ΑΥΤΟΣ Ο ΤΕΛΗΣ ΣΤΕΦΑΝΗΣ" σε τρεις μοναχα σειρες
Ο Θεος κανει την παραγωγη, ο Σατανας την σκηνοθεσια, ομως χρειάζονται τους ανθρωπους να τους γραψουν τα σεναρια για να μπορεσουν να σκηνοθετησουν, να μονταρουν, να πατησουν το κουμπι για να γυρισει το φιλμ και να προβληθει η μεγαλη ταινια του Συμπαντος, ας πουμε η ζωη. Ο κινηματογραφος συμβολιζει τη ζωη, την εικονα που κινηται. Αυτες τις φρασεις δεν τις ειπε φυσικα ο Καζαντζακης και βεβαια αν θα το εκανε προφανως θα ηταν με πιο αριστοτεχνικο τροπο. Το νοημα τους ομως εχει κατι απο την φιλοσοφια με την οποια ο Καζατζακης δημιουργουσε τους ηρωες του και τους εβαζε να κινουνται μεσα στα βιβλια του. 
Ας παρουμε για παραδειγμα τον μυθιστορηματικο και κινηματογραφικο Ζορμπα που μαλιστα υπηρξε και στην πραγματικοτητα. Ο Παυλος Σιδηροπουλος ηταν απογονος του και ο ιδιος λενε πως πεθανε απο στεναχωρια καπου στην πρωην Σερβια ή το Μαυροβουνιο οταν επιτελους καταφερε να φτιαξει μια επιχειρηση που ειχε σχεση με μεταλλεύματα και του την επίταξε η Γερμανικη στρατιωτικη Διοικηση οταν εισέβαλε στην περιοχη.
Ας δουμε τι σχεση μπορει να εχει ο Νικος Καζαντζακης με το σεναριο του "ΠΟΙΟΣ ΕΙΝΑΙ ΕΠΙΤΕΛΟΥΣ ΑΥΤΟΣ Ο ΤΕΛΗΣ ΣΤΕΦΑΝΗΣ" που η μυστικη ομαδα τεχνικων του κινηματογραφου σκεφτηκε να γυρισει ως ταινια τη δεκαετια του 60.
Ειναι σχεδον σιγουρο πως ο Νικος Καζαντζακης εμφανιζεται καποια στιγμη στην ταινια. Δεν ξερουμε τι ακριβως θα ελεγε και ειναι σχεδον αδυνατον να το μαθουμε πλεον.
Επισης δεν ξερουμε ποιος θα ερμηνευε τον Νικο Καζαντζακη
Ξερουμε ομως σιγουρα τι θα συμβολιζε η παρουσια του στην ταινια. 
Ο Νικο Καζαντζακης αγνωρίζεται ως ένας από τους σημαντικότερους σύγχρονους Έλληνες λογοτέχνες και ως ο περισσότερο μεταφρασμένος παγκοσμίως ηδη πριν το 60. Έγινε ακόμα γνωστότερος μέσω της κινηματογραφικής απόδοσης των έργων του Ο Χριστός Ξανασταυρώνεται, Βίος και Πολιτεία του Αλέξη Ζορμπά και Ο Τελευταίος Πειρασμός. . Για την Ελλαδα ακομα και της μοντερνας δεκαετιας του 60 ο Καζαντζακης ηταν ομως πρωτα απ'ολα ο αθεος συγγραφεας με τον εμπρηστικό λογο.
Το 1953 ενώ ο Καζαντζάκης είχε επιστρέψει από την Γαλλια στην Ελλάδα, η Ορθόδοξη Εκκλησία εκκινούσε τη δίωξή του. Κατηγορήθηκε ως ιερόσυλος, με βάση αποσπάσματα από τον Kαπετάν Mιχάλη και το σύνολο του περιεχομένου του Τελευταίου Πειρασμού (1953), έργο το οποίο δεν είχε ακόμη κυκλοφορήσει στην Ελλάδα. Το 1954 η Ιερά Σύνοδος με έγγραφό της ζητούσε από την κυβέρνηση την απαγόρευση των βιβλίων του Νίκου Καζαντζάκη. Τελικά η Εκκλησία της Ελλάδος δεν τόλμησε να προχωρήσει στον αφορισμό του.
Πεθανε το 1957 ενω ειχε προλαβει να δει τον εαυτο του τρεις φορες προτεινόμενο για βραβειο Νομπελ
Μια τοσο σημαντικη προσωπικοτητα λοιπον που μεσα απο τα γραπτα του τα εβαλε με αρκετα κατεστημενα με πρωτο και κυριο αυτο της Εκκλησιας, σιγουρα ταιριαζε ως ηρωας σε ενα σεναριο οπως αυτο του Τελη Στεφανη που επισης με καποιο τροπο ειχε σκοπο να αποτελεσει το υλικο για μια ταινια που θα κυκλοφορουσε ως διαμαρτυρια στο εξωτερικο για το κατεστημενο του Ελληνικου κινηματογραφου οπως αυτο ειχε διαμορφωθει πλεον τη δεκαετια του 60. Ο αντισυμβατικος χαρακτηρας συχνα επαναστατικος, των ηρωων του αλλα και αποσπασματων των αποφθευγματων του θα μπορουσε να δωσει μια ανατρεπτικη ωθηση στην ταινια αφου μαλιστα ο θανατος του ηταν σχετικα προσφατος μολις το 1957
Και ομως ο Καζαντζακης δεν επιλεχτηκε γι'αυτο, 
θα ελεγε κανεις οτι επιλεχτηκε για να συμβολισει μεσα στην ταινια ακριβως το αντιθετο

Οι πρώτοι που είχαν τη σύλληψη να γυριστεί ταινία το βιβλίο του Καζαντζάκη ΖΟΡΜΠΑΣ ήταν ο Αμερικανός ηθοποιός του κινηματογράφου Φρέντρικ Μαρτς και η σύζυγός του-επίσης ηθοποιός- Φλόρανς Έλντριτζ κατά τη διάρκεια επίσκεψής τους στην Ελλάδα το 1953 είπαν σε δημοσιογράφους πως είχαν προτείνει στον Ελία Καζάν να γυρίσουν μια ταινία βασιζόμενη στον Καζαντζακικό Ζορμπά. Το 1954 φημολογείται πως θα γυριστεί ταινία με πρωταγωνιστή τον Μπαρτ Λάνκαστερ. Στα μέσα της δεκαετίας του 1950' ο Ζυλ Ντασέν επιχείρησε να σκηνοθετήσει ανεπιτυχώς το βιβλίο με πρωταγωνιστή τον Σοβιετικό ηθοποιό Νικολάι Τσερκάσοφ.
Τελικα η ταινια θα γυριστει απο τον Μιχαλη Κακογιαννη και το 1964 θα αποσπασει τρία βραβεία Όσκαρ , με σημαντικότερο το Όσκαρ β' γυναικείου ρόλου για την ερμηνεία της Λίλα Κέντροβα, στο ρόλο της Μαντάμ Ορντάνς. Τη μουσική της ταινίας την οποία έγραψε ο Μίκης Θεοδωράκης έγινε παγκοσμίως γνωστή ως Συρτάκι. Θα μπορουσε κανεις να πει οτι και το ονομα της Ελλαδας εγινε συνωνυμο με το συρτακι. Ειχε ξανασυμβει το 1960 με την ταινια Ποτέ την Κυριακή του Ζυλ Ντασσέν, με σενάριο δικό του και πρωταγωνίστρια την Μελίνα Μερκούρη. Γυρίστηκε το 1960 εξ ολοκλήρου στην Ελλάδα και είναι μία από τις διασημότερες ταινίες του παγκόσμιου κινηματογράφου κυρίως λόγω της βραβευμένης με Όσκαρ μουσικής που έγραψε ο Μάνος Χατζιδάκις.
Συμφωνα με την ερευνα οι σεναριογραφοι θεωρουσαν αυτα τα δυο κινηματογραφικα γεγονοτα με αυτο του Ζορμπα κορυφαιο, ως μια απο τις βασικες αιτιες που ο Ελληνικος κινηματογραφος του 60 αργουσε πολυ να εξελιχθει, σεναριακα τουλαχιστον
Θεωρουσαν πως το «Ποτε την Κυριακη» που κατα βαση δειχνει απλοϊκούς τυπους της ελληνικης κοινωνίας του λιμανιού, καπως οπισθοδρομικούς ομως καλόκαρδους, αλλα κυριως ο τροπος που ο Κακογιαννης επελεξε να παρουσιασει τον Ζορμπα, εγκλώβισαν ισως αθελα τους τον ελληνικο κινηματογραφο και τον καταδικασαν σε ενα βασανιστικο και καταπιεστικο φολκλορ.
Συμφωνα με την ερευνα παντα υπαρχει και η αποψη οτι η ζηλεια για την επαγγελματικη και καλλιτεχνικη επιτυχια των ταινιων ωθησε τους σεναριογραφους και σε ενα ποσοστο αυτο ειναι μαλλον αληθεια. Ομως αληθεια ειναι επισης οτι
Ο καταλογος των ελληνικων ταινιων του 60 δεν αργησε να γεμισει με ταινιες στο στυλ της Μανταλενας για παραδειγμα, αλλα και ταινιες γεματες συρτακι, ασπρους ανεμομυλους διπλα στα κύματα, αιμοδιψείς Κρητικους φυλακες της τιμης της ανυπαντρης αδελφης τους, ατυχες πορνες αλλα καλοκαρδες, ατυχους μπουζουξήδες αλλα περηφανους. Μετα μαλιστα το 1964 δεν υπηρχε ταινια που να μη διακόπτεται στη μεση απο μια σκηνη σε κεντρο με μπουζουκια. Το φολκλορ, το χωριο, το ψαροκάικο, η Ακροπολη στεκονταν ως κινηματογραφικα καδρα ακομα και αν το σεναριο της ταινιας δεν ειχε αμεση σχεση
Ο Νικος Καζαντζακης λοιπον εμφανιζεται στο μυστικο σεναριο του Τελη Στεφανη ως κακος τοκογλυφος που δανεισε καποτε στον ελληνικο κινηματογραφο εστω και από σποντα ξενης παραγωγης ενα μυθιστορημα και απο τοτε ζηταει υπερογκους τοκους μην αφήνοντας τον ελληνικο κινηματογραφο να πλουτισει με νεες ιδεες, με νεα ειδη κινηματογραφισης, με αστικη πλοκη, με φαντασια, οπως γινοταν ταυτοχρονα στους κινηματογραφους των περισσοτερων αναπτυγμενων χωρων εκεινη την εποχη.
Στην προσπαθεια που γινεται να ξανασυνταξουμε απο την αρχη αυτο το χαμενο σεναριο της δεκαετιας του 60, ξεραμε απο την αρχη οτι θα ειναι δυσκολο να βρεθουν ολα τα κομματια αυτου του γριφου που λεγεται "ΠΟΙΟΣ ΕΙΝΑΙ ΑΥΤΟΣ Ο ΤΕΛΗΣ ΣΤΕΦΑΝΗΣ" 
Αποφασιστηκε λοιπον τα κενα που θα προκυψουν να γεμισουν κατα προσέγγιση με σκηνες που θα μπορουσαν να ειχαν γυριστει παίρνοντας παραδειγματα για τον τροπο απο ταινιες του ελληνικου κινηματογραφου. Χαρακτηρες σαν τον Νικο Καζατζακη θα βοηθησουν το τελικο αποτελεσμα της ταινιας να παρουσιαζει συνοχη, με αρχη μεση και τελος χωρις κενα για τον θεατη.